Energetisch-Lichaamsgericht Practitioner CLE™ – Modulair – Inrichting opleiding

De opleiding is praktisch en dus ervaringsgericht. Dit betekent dat er tijdens de lesdagen naast het theoretische kader, veel aandacht is voor het ontwikkelen van praktische en begeleidingsvaardigheden en technieken én het persoonlijke ontwikkelings- en bewustwordingsproces.
Vaktechnische kennis en – vaardigheden worden in de breedte en in de diepte aangeboden. Daarnaast is ook het ontwikkelen van een eigen visie en de doelbepaling voor je eigen toekomst als practitioner belangrijk.

Module

Elke module bestaat uit meerdere blokken, waarbij het algemene blok als een rode draad door de module loopt.
In het algemene blok zijn opgenomen: lesdagen, opdrachten/verslagen, praktijkontwikkeling, scripties, supervisies, tentamens/examen en de (individuele) mentorbegeleiding en algehele beoordeling.

Globale indeling lesdag

Een lesdag start met aankomen en actief aanwezig zijn. Hiervoor worden meditatie, visualisatie, adem-/ lichaamswerk of energetische oefeningen ingezet.
Vervolgens wordt een theoretisch kader neergezet gekoppeld aan oefening van praktische vaardigheden/ technieken of wordt een groepssessie dan wel voorbeeldsessie gegeven.
Tot slot wordt de dag afgerond in en met de groep met evaluatie van het geoefende en/of een afsluitende oefening.
De specifieke Cosmic Light Energy™ – dagen zijn enigszins flexibeler van inrichting, ze hebben een vaste programma-inhoud die vanuit flow wordt neergezet.

Hiernaast zijn er ervaringsdagen met een specifiek thema, energy-avonden waarin je getraind wordt in het helen en werken voor jezelf en het grotere geheel en stagedagen waar je meeloopt met een docent of waar een andere invulling aan wordt gegeven. De informatie hierover wordt aan het begin van de betreffende module verstrekt door de mentor.

Supervisie

Tijdens de lesdagen wordt bij het oefenen supervisie gegeven door de betreffende docent(en) en/of assistent(en).
Er zijn specifieke supervisiemomenten, waarbij in kleine groepjes wordt gewerkt en elke groep een eigen supervisor krijgt toegewezen (zogenaamde meetmomenten) of er worden losse supervisiemomenten gepland buiten de lesdag. De beoordeling van de gegeven supervisiesessies tellen mee voor de jaarlijkse eindbeoordeling.
Ook zijn er één-op-één supervisies (met in- of externe cliënten) die zwaar meetellen voor de eindbeoordeling.

Intervisiegroepen

Binnen een lesgroep worden intervisiegroepen samengesteld die tijdens een module 20 keer samenkomen (module III – 15 keer). In de intervisiegroep wordt praktisch geoefend, de lesstof/verplichte literatuur besproken en/of het eigen proces doorgenomen.
Er kan eventueel ook deelgenomen worden aan door de opleiding benoemde oefenochtenden.

Verslagen / opdrachten / boekverslagen

Naast de verslagen van gegeven sessies (in de intervisiegroep) lever je jaarlijks een persoonlijk groeiverslag en/of andere opdrachten in. De inhoud en/of het onderwerp is afhankelijk van de module. Hiernaast maak je bij elke module een boekverslag. De verslagen en/of opdrachten tellen mee voor de eindbeoordeling.
De mentor verstrekt de informatie en opdrachten aan het begin van de betreffende module.

Stage

Tijdens de tweede en derde module heb je stagedagen.
Uitleg over de invulling van deze stagedagen wordt door de mentor en/of betreffende docent verstrekt.

Begeleiding

Tijdens de opleiding vindt specifieke begeleiding plaats tijdens de supervisiemomenten en middels voortgangsgesprekken met de mentor. De ontwikkeling van elke student wordt gedurende de opleiding geëvalueerd en zo nodig vindt extra aansturing plaats of wordt specifieke actie ondernomen in of voor begeleiding.
Bij persoonlijke vragen of problemen en studievragen kan worden overlegd met de mentor. De mentor kan de begeleiding voor het persoonlijke proces overdragen aan een van de andere docenten of assistenten.
De mentor is aanspreekpunt en eindverantwoordelijke voor het groepsdynamische proces.

Groepsdynamica

Tijdens de opleiding krijg je binnen je eigen lesgroep te maken met de groepsdynamiek, het groepsproces. De onderlinge communicatie en verhoudingen roepen acties en reacties op en kunnen individuele of groepsproces­sen in gang zetten. Vanuit de opleiding wordt hier waar nodig tijdens specifieke lesmomenten aandacht aan besteed. Daarnaast kan de mentor hiervoor worden benaderd.

Persoonlijke ontwikkeling en bewustwording

Zoals al eerder aangegeven is, naast de ontwikkeling van vaktechnische kennis en vaardigheden, de persoonlijke ontwikkeling en bewustwording van essentieel belang. Als practitioner kun je alleen dan goed functioneren als je het benodigde draagvlak voor cliënten kunt bieden. Je kunt als begeleider je cliënt tot daar brengen waar je zelf bent gekomen, waar je zelf draagvlak voor hebt. Des te verder je jezelf ontwikkelt, je eigen proces loopt en gelopen hebt, des te verder en vollediger kun je cliënten begeleiden. Het is dus belangrijk dat je je als practitioner blijft ontwikkelen.
Het aangaan en doorlopen van je eigen proces wordt meegenomen in de eindbeoordeling van de betreffende module.

Gezien het aangegeven belang vormt aandacht voor het persoonlijke ontwikkelings- en bewustwordingsproces een rode draad door de gehele opleiding. Dit gebeurt onder andere door middel van sessies, visualisaties, in de intervisiegroepen, het toepassen van de vaardigheden op jezelf, zelfreflectie, groepsdynamica, uitwisseling en verslaglegging. Het onderzoeken en transformeren van je pijnpunten, beschermings-/overlevingsmechanismen en overtuigingen én het steeds meer kunnen leven vanuit je kern, essentie en dus vanuit je hart is essentieel.
Elke module volg je een aantal – afhankelijk van de module – leertherapieconsulten bij een door de opleiding aangewezen procesbegeleider/therapeut.